Close

Recensies

Bernard van Beurden, componist

Naar aanleiding van onze uitvoering op in december 2015 van zijn werk <i>Poems of Guantánamo</i>, schreef Van Beurden ons: ‘De uitvoering van mijn Poems heeft mij diep geraakt. Het koor was geweldig en het leek wel of het koor zelf die gedichten had gecomponeerd. Aan allemaal heel veel dank voor wat jullie mij op 11 december gegeven hebben. Een datum om niet te vergeten.’

Paul ter Sluis, Rondom de Toren

‘Jubileum theeconcert en workshop groot(s) succes. […] ik zat verbijsterd (in de positieve zin dan) in mijn stoel. Fantastisch geweldig, wat een geluid en akoestiek in dat Kerkje. Ik dacht dat het dak naar beneden kwam, indrukwekkend…’ recensie

Jochem Valkenburg, NRC

‘… Het toonkunstfeest werd luister bijgezet met een opdrachtcompositie van Chiel Meijering. […] In Geschreven in het teken des Kruizes zette hij het gelijknamige gedicht van Jules Deelder op muziek voor groot koor en orkest. […] Het doet nog het meest denken aan een soort Stravinsky op speed. Het koor blijkt in dit werk een virtuoze, kolkende massa die overloopt van de energie, maar de typisch Deelderiaanse tekst toch verstaanbaar brengt. Dit spektakelstuk is een werkelijk Rotterdamse kroon op het jubileum.’

Peter van der Lint, Trouw

‘… Koor en orkest als drager van het drama werden door hem (Lawrence Renes) naar schitterende climaxen geleid. Het koor uit Rotterdam was uitstekend voorbereid door Daan Admiraal. Precies in afwerking en met een mooie menging van de verschillende stemgroepen droeg het koor voor een groot deel bij aan het succes van deze uitvoering. In de helse slotfuga was geen spoor van vermoeidheid hoorbaar, terwijl het in de verschillende fortissimo Dies Irae-delen voluit was gegaan …’

Peter van der Lint, Trouw

‘… In een stampvolle Westerkerk klonk het grootse oratorium [Elias – Mendelssohn, red.] zondagmiddag indrukwekkend en meeslepend. Dirigent Daan Admiraal loodste het koor, de Philharmonie Amsterdam en een achttal solisten soepel en helder door Mendelssohns machtige fuga’s. Wat vooral opviel in deze Elias was het hoge niveau van het Rotterdamse Toonkunstkoor.’

Ger van der Tang, Algemeen Dagblad

‘… Toonkunst, mooi aangevuld door het Rotterdams Jongenskoor in het openings- en slotkoor van deel 1, was uitstekend op dreef. Warm, toegewijd in de koralen. Fel, maar gecontroleerd in de heftige volkskoren. […] Toonkust Rotterdam staat aan de voet van de vaderlandse Matthäus-traditie: dit koor bezorgde het werk in 1870 zijn Nederlandse première. Gesteund door het voortreffelijke Vlaamse orkest Prima La Musica liet het onder de inspirerend leidende Van Nieukerken prachtige, bij tijden sublieme koorzang horen. Fabelachtig was het natuurgeweld dat het samen met het orkest in Sind Blitze, sind Donner ontketende. En de lastige hordes in de turba-koren, de vaak heftige interventies van ‘het volk’ in de handeling, werden expressief, maar klankrijk en met uiterste precisie genomen. […] De kleine partijen werden alle door koristen gezongen en alle uitstekend.’

Annette Rogers, zangpedagoog, verbonden aan Codarts Rotterdam

‘Concert in de Doelen, 28 januari 2012 […] het koor was werkelijk op dreef […] prachtige samenklank, ritmische precisie en met een groot scala aan dynamische nuances […] een spannende vertolking van het Requiem [Verdi, red.] wat met jullie kwaliteit ervoor zorgde dat het orkest niet gemist werd […]’ recensie