Close

Programmacommissie

Proms Programma juni 2019

Vanuit de programmacommissie is tijdens het studieweekend een korte toelichting gegeven. Hier is een korte samenvatting voor de mensen die niet aanwezig waren, met wat extra feitjes voor de mensen die er wel waren.

Dit jaar is Maria tien jaar dirigente van Toonkunst. Tevens is het een jubileum voor Toonkunst zelf: we bestaan 190 jaar. Het Promsconcert is bedoeld als een Jubileumconcert voor deze beide gelegenheden.

Er zitten drie elementen in het programma (zie de muzieklijst van het koorweekend):

1          10 Keer 1 Minuut Wereldpremières.

Wij hebben aan tien bekende componisten de opdracht gegeven, om een koorstuk van ca 1 minuut voor ons te schrijven op het thema “Maria”. Ze worden straks uitgegeven in een bundel door Ascolta, een Nederlands uitgever van bladmuziek. In de opdracht waren twee belangrijke voorwaarden opgenomen:

  • De muziek moet van een niveau zijn dat haalbaar en interessant is voor “het gemiddelde amateurkoor”, bedoeld om koren aan te moedigen, om iets hedendaags te zingen.
  • Er moeten geen problemen zijn met auteursrechten voor de teksten.

Daarom hebben de componisten vaak Maria, de moeder van Jesus, als onderwerp gekozen.

Op dit moment (maart 2019) zijn we bezig met negen stukken (het TKR zes en het KK drie) waaronder één waarin een deelname van het publiek wordt gevraagd. Het tiende is nog niet klaar. In de stukken zijn verwijzingen naar diverse stijlen terug te vinden, bv: Manneke met duidelijke elementen van “oude” muziek en Krüs (KK) met het idioom van 20e eeuwse Franse muziek mn. Poulenc.

2          Highlights

Dit onderdeel bevat een selectie uit populaire klassieke koorwerken, geschikt voor een “Proms” concert in de bekende Nederlandse zin. En hier ligt ook de link ligt met het feit dat we als Toonkunst 190 jaar bestaan.

Het Requiem van Brahms, het Magnificat van Rutter en de Carmina Burana van Orff maken deel uit van het grootkoor repertoire; Orff is voor het laatst meer dan 20 jaar geleden door TKR gezongen.

Maar ook “populaire” publiektrekkers als het arrangement van “Maria” uit de Westside Story, de Queen Rhapsody (MK) en het jazzy nummer Masquerade met sopraan improvisatie (KK) staan op het programma.

3          Overige

Deze vormen een bloemlezing van minder bekende koorwerken, uitgekozen door Maria voor haar ‘feestconcert’:

Gorecki (1933 – 2010) – Totus Tuus: Een toegankelijk modern werk, door een 20ste eeuws Poolse componist geschreven voor het bezoek aan Polen van Paus Johannes Paulus II (de Poolse Paus). Totus tuus was het motto van de paus. Het betekent ‘Geheel de Uwe’ en drukt zijn toewijding aan Maria uit.

Hogan (1957 – 2003) – We shall walk: Een bewerking van een negro spiritual, door een 20ste eeuwse Amerikaans componist. Volgens Wikipedia: “he single-handedly introduced the professional choral spiritual and revitalized the Negro spiritual tradition.”

Brahms (1833 – 1897) – Tafellied: Een onbekend stuk van een bekende componist, met tekst van een bekende dichter. Brahms schreef het voor de Krefeldse koorvereniging ter ere van hun 50ste jubileum in 1885. Dus géén expliciet kroeglied.

Gjeilo (1978 – ) – Northern Lights: Een hedendaagse hit van een Noorse componist, die in de VS woont. De tekst is uit het bijbelboek ‘Hooglied’ maar refereert ook aan het Aurora Borealis.

Mealor (1975 – ) – Locus iste: De tekst is bedoeld voor de inwijding van een nieuwe kerk. Mealor is een Britse componist, die op een slag wereldberoemd werd, toen een ander werk van hem, “Ubi Caritas”, gezongen werd tijdens de huwelijksdienst van Prins William en Catherine Middleton in 2011.